Ketika kuliah selepas solat Zohor di Masjid Al-Falah hari ini, saya ada membicarakan tajuk Masjid Dhirar (membawa kemudharatan) bagi pelajaran Feqh Sirah.

Topik hari ini menerangkan tentang perancangan kaum Munafiqin yang membina masjid ini (berdekatan dengan Masjid Quba’) atas dasar kekufuran dan memecah belahkan umat Islam. Ia digunakan juga untuk tujuan mengintip kegiatan umat Islam dan juga baginda Rasulullah. Atas sebab itu ia dinamakan Masjid Dhirar. Sedangkan, Allah menyatakan di dalam Quran, masjid sepatutnya dibina atas dasar ketaqwaan dan kesatuan umat Islam.

Ketika membicarakan topik ini tadi, tiba-tiba saya teringatkan perbualan saya dengan seorang aktivis di Masjid Al-Falah yang juga seorang pelajar di salah sebuah pusat institusi tinggi tempatan. Beliau bertanyakan kepada saya tentang hukum solat dengan mereka yang bermazhab Syiah, ini kerana menjadi amalan para pelajar Muslim tempatan di sana untuk tidak bersolat jemaah dengan mereka. Saya tanya mengapa pulak? Dia jawab sebab dorang solat lain macam sikitlah Ustaz. Lain macam mana? Dorang solat kadang-kadang ada baca doa qunut. Kadang-kadang pulak baca surah dengan bacaan yang kuat (jahar). Saya jawab, tahu tak ada riwayat yang sahih, terkadang nabi pernah baca surah secara jahar ketika solat Zohor dan Asar?

Kemudian saya menyambung lagi, Tak mengapalah… tak rosakkan solat pun kalau ikut mereka. Saya beritahu beliau, Daripada solat jemaah sendiri, mereka sendiri2 kita sendiri. Kan lebih baik solat bersama. Lihat sahaja di Masjidil Haram, golongan sunni, salafi ke wahabi ke, sufi ke atau Syiah ke. Semuanya solat bersama-sama. Kan membawa kepada kesatuan? Itulah fungsi masjid yang sebenar-benarnya. Sebab tulah perkara yang pertama sekali dibina oleh Rasulullah ketika tiba di Madinah ialah Masjid. Kenapa? Tiada lain sebabnya selain untuk menyatu padukan umat Islam.

Beliau kemudian menerangkan lagi, pada setiap hari selasa antara waktu Asar atau Maghrib (tak silap saya) para pelajar dari Pakistan akan ‘control’ musolla untuk berusrah dan akan melambat-lambatkan kan solat jemaah sehingga penuh musollah baru mulakan solat. Saya jawab, takpelah..bagi chance kat dorang seminggu sekali. Bukan selalu, kalau dah lambat..solat jelah dulu.

Saya kemudian share dengan beliau untuk dia bayangkan bagaimana hidup di perantauan, agar beliau dapat rasakan perasaan pelajar2 Pakistan ni, iaitu kisah saya semasa di Mesir dahulu. Di mana para pelajar Melayu di Nasr City, Cairo. Budak2 Melayu sanggup tunggu orang2 Arab selesai solat Eid Fitri di Masjid Musa Bin Nasir (Masjid di Hayyu Sabi’ atau 7th District) sebelum kita sendiri bolot masjid tu. Tahu tak kenapa? Sebab kita dapat takbir raya ramai2 macam di Singapura atau Malaysia. Maklumlah, orang Arab takbir raya tak syahdu langsung! Tiada lagu. Mendatar sahaja iramanya : ) Beliau mengangguk2 tanda faham dan setuju.

Jadi saya kata, takpelah..kita raikan mereka. Bukan selalu, hanya satu waktu dalam seminggu sahaja. Demi ukhuwwah dan kesatuan, mengapa tidak?

About abahyasir

A religious worker, blogger, Ex-Kadi, counsellor, columnist, book writer and finally a true Kopite!

2 responses »

  1. dew embun says:

    Untuk kesatuan, perlu toleransi, tolak ansur,sikap memahami,baik sangka dan banyak lagi…kan Ustaz kan?Pokoknya, bagi Embun,jika inginkan yang terbaik, mulakan dengan yang terbaik.Ni baru katanya,’Hati sendiri mau baik,beb!’. ;p

  2. Abah Yasir says:

    Saya setuju dengan Embun 100%. Semuanya lahir dari hati yang bersih.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s