Hijrah Menuntut Perubahan Mentaliti Asatizah Setempat (Bahagian Pertama)

Pengenalan

Rencana ini ditulis bukan sebagai satu generalisasi terhadap keseluruhan asatizah di Singapura secara umum. Perlu ditekankan telah berlaku pelbagai evolusi terhadap asatizah terutamanya generasi masakini, ini termasuklah terdapat lebih ramai asatizah yang telah melanjutkan pelajaran hingga ke peringkat tertinggi selain penglibatan lebih giat asatizah pada isu-isu kemasyarakatan berbanding dengan apa yang telah dilakukan oleh asatizah daripada generasi yang terdahulu.

Dalam membantu penulisan ini, penulis telah melakukan kaji selidik ringkas dengan mendapatkan maklumbalas masyarakat Melayu-Islam daripada pelbagai latar belakang berbeza termasuk daripada para asatizah sendiri.

Suka juga dijelaskan, tidak kesemua perkara yang disebutkan dalam rencana ini sesuai untuk diaplikasikan pada setiap asatizah, ianya bergantung kepada tahap seseorang asatizah itu sendiri.

Pada masa yang sama, walaupun rencana ini ditujukan khusus untuk para asatizah dari kacamata dan pengamatan seorang asatizah, namun ia juga boleh dimanfaatkan oleh masyarakat Islam secara umum juga bagi mereka daripada profesi dan kerjaya yang berlainan. Ini kerana penulis yakin isu yang dikemukakan di sini juga dihadapi oleh golongan selain dari asatizah.

Hijrah Menuntut Transformasi Minda

KALENDAR Masihi telah berganjak ke tahun 2009 dan pada masa yang sama juga tanpa kita sedari umat Islam sebenarnya telah terlebih dahulu melangkah ke tahun baru Hijrah. […]

5 Adab Bagi Bakal Mempelai

Hari melangsungkan majlis pernikahan pastinya merupakan saat-saat yang paling indah dan bermakna bagi pasangan suami isteri. Tempias kegembiraan ini turut sama dirasai oleh saya selaku naib Kadi, tidak kiralah majlis pernikahan tersebut melibatkan pasangan mempelai seorang teruna atau dara, duda atau janda mahupun pasangan yang lewat usia. Maklumlah selain pasangan yang ingin bernikah, kehadiran jurunikah juga amat dinanti-nantikan, sebab kalau tiada Kadi macam mana nak bernikahkan?

Bagi pasangan yang bakal berumahtangga pula, semestinya hari yang bersejarah ini dinantikan dengan penuh debaran. Segala perancangan pada hari nikah pastinya disusun dengan rapi seumpana yang kita tonton dalam siri drama Dol & Minah betul tak?

Namun dalam kita sibuk menyusun perancangan untuk hari bahagia, jangan dilupa aspek keberkatan agar majlis pernikahan yang diharapkan hanya sekali dalam hidup ini – kecualilah bagi sesiapa yang ingin berumahtangga lebih dari sekali! – diredhai oleh Allah dan diberikan kerahmatan oleh-Nya. Jadi persoalannya bagaimana dapat kita perolehi keberkatan dalam perkahwinan serta mendapat keredhaan-Nya?

Untuk menjawab persoalan ini, bersama ini saya sertakan beberapa peringatan kepada bakal mempelai yang dapat kita renungkan hasil pemerhatian saya dalam majlis-majlis pernikahan yang pernah saya hadiri. […]

Cahayamata

Alhamdulillah, hari Selasa pada jam 4.33 pagi lalu saya menerima cahaya mata yang ketiga, seorang bayi lelaki.

Selepas hampir 4 tahun kelahiran anak saya yang kedua, baru disusuli dengan yang ketiga. Saya dan isteri memang merancang untuk menjarakkan antara anak kedua dan ketiga. Bukan apa, bagi peluang sikit pada si ibu untuk memulihkan tenaga: )

Saya juga sungguh teruja dengan ingatan dan ucapan tahniah selain dari doa dan harapan dari teman-teman baik yang dikenali mahupun yang hanya dikenali di alam maya. Sesungguhnya alam cyber ini makin mendekatkan saya dengan teman-teman sekalian.

Besar harapan saya agar anak-anak saya kesemuanya membesar menjadi seorang manusia yang berguna, berilmu dan mempunyai budi pekerti yang tinggi. Tidak kiralah sama ada mereka membesar menjadi seorang guru agama atau menjadi ahli dalam bidang-bidang luar agama, manalah tahu antara mereka jadi ahli penyelidik di *Star atau dalam bidang-bidang lain yang jarang orang Melayu menceburinya.

Baru semalam semasa di KK, sempat saya melihat satu papan iklan yang memaparkan seluruh pakar perubatan dari pelbagai jabatan di KKH, hanya ada 3 sahaja doktor Melayu..Malah, bagi mendapatkan khidmat ‘gynae’ Melayu wanita merupakan satu perkara yang sukar di KK. Mengapa jadi demikian? Salah siapa? […]

Fiqh Rumahtangga I: Sudahkah Anda Bersedia?

Seperti mana yang dijanjikan kepada teman-teman di laman facebook saya, saya akan berkongsi kandungan ceramah interaktif berkaitan Fiqh Rumahtangga anjuran Darul Fiqh, Masjid Al-Iman.

Saya diberikan kesempatan untuk menyampaikan dua topik dalam sesi selama 3 jam termasuk sesi soal-jawab. Topik tersebut ialah Adam & Hawa, Pasangan Hidup Sejati & Sudahkah Aku Bersedia?

Untuk kali ini saya akan berkongsi dengan tajuk Sudahkah Aku Bersedia?, berikut adalah sedutan ceramah saya tempohari dengan sedikit penambahan.

1. Tujuan dan hikmah disyariatkan nikah

a. Untuk memenuhi penuhi fitrah manusia.

– Sebagai memenuhi fitrah manusia yang memerlukan perhubungan antara lelaki dan perempuan.

– Bayangkan dunia ini hanya didiami oleh lelaki atau wanita sahaja? Pasti lemau jadinya kehidupan kita kan? Bayangkan tengok kiri si Ali, tengok kanan Si Atan, tengok depan si Dol, belakang si Muthusamy. Hmmph…

– Pasti ada hikmahnya Allah ciptakan manusia dan dijadikan mereka ini berpasang-pasangan. Selepas Allah ciptakan nabi Adam, Allah ciptakan pula Hawa sebagai teman kepada nabi Adam. […]

Blog Abah Yasir, Ulang Tahun Ke 1

Alhamdulillah, bulan Februari ni genaplah setahun usia blog saya. Setakat ni pengunjung laman abahyasir Sudahpun mencapai lebih 16,000 hit dengan akhir-akhir ini purata sekitar 1,500-2000 kunjungan setiap bulan.

Walaupun saya dah menceburi hampir 5 tahun arena penulisan blog ini, namun hanya setahun yang lalu baru saya terfikir untuk menggunakannya sebagai satu platform dakwah.

Sebab Blog Ini Diwujudkan

Matlamat saya menghasilkan blog ini ialah untuk berkongsi pengalaman dalam kerja seharian saya selain berkongsi tips-tips berguna sebagai panduan seharian dalam menangani isu-isu yang berkaitan berdasarkan kes-kes sebenar yang saya kendalikan semasa di masjid, mahkamah Shariah atau perkongsian semasa bertemu dengan individu-individu tertentu selain wadah untuk saya luahkan pandangan dalam satu-satu isu semasa.

Saya juga lebih gemar menulis secara santai dan relaks walaupun topik yang saya kemukakan kadangkala bercorak serius dan genting sambil diselitkan unsur humor agar pembaca tidak stress bila lungsuri laman blog saya.

Teman-teman sering komen, wah! banyak time kau? Sebenarnya, masa ni memang tidak pernah ada kecuali kita yang cari masa tersebut. Saya sendiri, masa terbaik untuk saya tulis ialah selepas semua ahli keluarga dah tidur, saya juga suka tulis sedikit demi sedikit. Lama-lama kan jadi bukit? Lagipun, dah menjadi prinsip saya. Bila nak buat sesuatu perkara, penting kita punya minat dan lakukan dengan bersungguh-sungguh serta serius. Barulah berjaya. […]