Sebelum tiba bulan Ramadan yang lalu, aturcara saya pada hujung minggu sedikit sibuk dengan tempahan menikahkan pasangan. Bulan Ramadan ni pun ada satu pasangan yang bernikah pada hujung minggu depan! 

Cakap tentang menikahkan pasangan memang banyak peristiwa lucu..antara peristiwa yang tidak dapat saya lupakan ialah pabila menikahkan pasangan warga emas, yang perempuan dalam lingkungan 50 an, manakala yang lelaki pula dalam lingkungan 60an. Tetamu kesemuanya saudara mara terdekat, anak, cucu, adik beradik dan sebagainya..memang meriah abis. Yang lucunya ialah bila saya ingin dapatkan tanda tangan pengantin perempuan, makcik ni pun dengan tersipu2 sebab diusik oleh anak-anak dan adik beradik..mula tanda tangan..nak tahu apa dia sign? Z 

Rupanya dia guna initial nama dia je, tiba2 teringat film ‘Zorro’..watak Zorro juga guna initial yang sama. saya hanya mampu tersenyum je..selamat tak tergelak kan? Kalau tidak abis aku! Kena gantung lesen lah nampaknya…

Lagi satu peristiwa pula membabitkan pasangan yang bernikah semula (bukan rujuk, sebab dah habis iddah), kedua-dua pasangan ni (usia 30 an) pakai baju rumah je, maklum dikelilingi anak-anak dan juga saudara mara terdekat, tiba masa nak nikahkan mereka, pengantin pompuan hilang. Sibuklah sedara mara cari, Jenab..oh Jenab (nama rekaan), mana kau ni? Rupanya Si Jenab ni kat dapur tengah buat air utk tetamu! Ya Allah!.. : ) Terpaksalah dia bergegas ke ruang tamu..mungkin sebab ia hanya sekadar satu ritual untuk menyatukan mereka dan tetamu pula sedara mara..jadilah macam tu. Apapun, syukur mereka disatukan semula dan kembali sebagai pasangan suami isteri. Semoga berkekalan hingga ke sepanjang hayat hendaknya. Amin!

Haai, sebenarnya saya nak cerita lain, keluar lain pulak posting saya ni! Sebenarnya sejak kebelakangan ini saya menerima beberapa tempahan nikah untuk pasangan muda, lebih tepat lagi pasangan berusia belasan tahun. 

Biasanya dalam situasi begini, saya terpaksa modify sikit khutbah nikah yang disampaikan pada pasangan..di mana saya akan selitkan sedikit nasihat buat kedua orang tua mempelai ini agar sama-sama membantu anak-anak mereka dalam mengharungi kehidupan rumahtangga yang penuh dugaan serta cabaran termasuklah bantuan dari segi kewangan. Maklum sahajalah pasangan muda kan? Tak boleh lepas tangan gitu je..

Lepas nikah saya ingatkan lagi ibu bapa mereka, mereka perlu bersedia terima sebarang kekurangan yang ada pada diri anak dan juga menantu, ini kerana pasangan muda perlu masa untuk melakukan adaptasi atau perubahan sebagai suami isteri. Maklum kalau masa kita umur 18 tahun atau 19 tahun  apa yang kita buat? Kalau yang lelaki (tak semua) mesti biasanya nak lepak2 dgn kawan kan? Tapi dah jadi suami, tak boleh lah lepak tiap hari..tu semua perlukan pengorbanan yang tinggi untuk berubah dari pasangan…jadi, ibu bapa perlu beri galakan dan perangsang. Jangan mengomel (sila lihat posting saya yang telah sudah), sebab siapa yang nak suruh kawin awal? Jadi kita sebagai orang dewasa kena bantu pasangan muda ni.. 

Ini tidak termasuk bila pasangan muda ni dapat cahaya mata..kalau suami NS siapa nak jaga? susu pulak siapa nak beli? Jadi tidak boleh tidak kedua ibu bapa dan besan perlu bekerjasama dan berbincang dalam hal ini..inilah yang sering saya kongsi bersama para ibu bapa pasangan muda bila saya diminta berikan ceramah kursus rumahtangga pasangan muda kelolaan Hub Inspirasi di AMP. Maklum, pasangan yang matang bila dilanda badai boleh bergoyang apatah lagi bagi pasangan muda? 

Oleh itu, kedua ibu bapa dan besan perlu bersatu hati dalam hal ini sebagaimana kita bersatu hati izinkan mereka menikah awal, sebab matlamat kita ialah supaya rumahtangga mereka berkekalan hingga ke sepanjang hayat..mungkin sekarang mereka belum biasa, tapi I.allah dengan sokongan, bimbingan kita..akan menjadikan mereka matang dan bertanggungjawab dalam mengharungi suka duka perkahwinan. Ia memang susah..tapi tidak mustahil sebenarnya. 

Semoga usaha kita semua berjaya hendaknya. Amin.

About abahyasir

A religious worker, blogger, Ex-Kadi, counsellor, columnist, book writer and finally a true Kopite!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s