Esok malam umat Islam di seluruh Singapura akan mula bertarawih sebagai menandakan ketibaan bulan Ramadan mubarak.

Sebagai meraikan ketibaan Ramadan, ingin saya berkongsi kepada sekalian pengunjung laman blog perkara-perkara yang boleh kita lakukan dalam menyambut ketibaan bulan yang penuh berkah ini. Sebenarnya apa yang ingin saya kongsi bersama ini, telah saya sampaikan semasa dijemput untuk memberikan ceramah ‘motivasi’ kepada petugas dan tenaga kerja Yayasan Mendaki baru-baru ini.

Sebagai peringatan untuk diri saya dan juga yang lain, saya kongsi bersama kandungan ceramah saya tempohari:

1. Sebelum kita melangkah lebih jauh, cuba tanya diri kita soalan berikut:
– Bagaimana prestasi Ramadan kita pada tahun lalu? Jika scale 1-10 rating anda dengan 10 sebagai cemerlang. Berapa rating anda?
– Sudahkan anda selesai mengqadha puasa anda? Hmmph, jika wanita..kurang2 ada 7 hari puasa yang perlu diqadha atas sebab uzur. Ini tidak termasuk mereka yang hamil..Anda bagaimana? Oopss, kalau lelaki tak perlu jawab yer!

2. Apakah erti Ramadan pada diri anda? Adakah Ramadan di sisi anda sebagai:
– Bulan berpuasa
– Bulan beramal
– Bulan kesabaran
– Bulan pengampunan

Atau
– Bulan buat kueh?
– Bulan shopping?

Tak salah sebenarnya nak buat kueh atau shopping..asal sahaja jangan kita lupa untuk beribadah, sebagai contoh..suri rumah yang sibuk buat kueh tetap boleh lakukan solat Terawih bersendirian di rumah. Ini termasuklah bila tiba Eid Fitri, ibu2 kakak2 sibuk dengan jamuan dan juadah raya, tak sempat pergi masjid solat sunnah Eid..kita masih boleh solat di rumah 2 rakaat. Solat Jumaat je perlu wajib ada khutbah..solat raya tak mengapa cik kak oii.. : )

3. Apakah erti puasa? Tidak makan dan minum sahaja ke?
– Bagaimana menjadikan puasa kita berkualiti? (Lihat perkara no 5)

4. Tingkatan Puasa. Ada pelbagai tingkatan atau martabat puasa sebenarnya..Menurut Imam Ghzali ada 3 tingkatan:

– Puasa Umum
Puasa zahir sahaja. Puasa dengan menahan diri dari makan, minum dan jimak.
– Puasa Khusus
Puasa seluruh anggota. Yakni, jaga anggota badan kita seperti mata, kaki, tangan dan sebagainya daripada melakukan perkara yang dilarang Allah.
– Puasa Khususul-Khusus
Puasa seluruh anggota + Hati – Dunia.
Ini yang paling tinggi…Selain jaga anggota, kita juga perlu jaga hati kita dan elakkan daripada ingatkan perkara2 yang bersangkutan dengan dunia yang boleh melalaikan diri kita dari Allah.

5. Puasa berkualiti:
– Memelihara mata atau pandangan.
Hmmph, ni biasa untuk orang lelaki lah..tapi sekarang pompuan pun boleh tahan juga..tak boleh tengok lelaki hensem.. ; )

– Memelihara lidah.
Bagi mereka yang kerja di ofis atau suri rumah bila sembang2 tu jaga2 yer..tapi sekarang pakcik atau abang2 pun kadang kalah pompuan..mulut laser..ngumpat orang lagi. Ouch..

– Memelihara pendengaran.
Bukan kata mengumpat tak boleh..dengar orang mengumpat pun tak boleh cik abang/cik kak oii!

– Menahan perut dari makanan yang syubhah atau haram.
Ini kena jaga, jangan sia-siakan puasa kita..pastikan gerai yang kita jamu ada sijil halal Muis!

– Elakkan buka dengan makan terlalu banyak
.
Jangan lupa matlamat utama kita puasa..iaitu untuk kurangkan shahwat..kalau puasa lepas tu buka maut punya! Hmph..sia2lah..tak bernafas nanti..bukan kata nak solat Terawih berat..Maghrib pun tak boleh angkat beb!

– Hendaklah hati merasa bimbang dan berharap
Maknanya sesudah kita berpuasa, kita patut merasa bimbang..takut2 puasa kita tidak diterima Allah. Dengan itu kita perlu sentiasa berharap agar Allah menerima puasa kita dan diberikan ganjaran.

6. Ganjaran puasa. (Rujuk slide)

7. Ibadah lain yang boleh dilakukan. Selain dari berpuasa, banyak amal ibadah yang boleh kita lakukan seperti:

– Amal Ibadah ritual

~ Membaca dan menghayati (tadabbur) Al-Quran.
Ini boleh dilakukan dengan bertilawah (baca biasa) atau bertadarus (baca berdua atau lebih dengan seorang baca, yang lain mendengar dan mneyemak bacaan teman). Pastikan kita bukan setakat membaca tetapi menghayati apa yang dibaca. Ini dapat dilakukan dengan melihat terjemahan. Jangan sibuk nak khatamkan hingga tidak sempat kita bertadabbur isi kandungan Quran. Namun, jika dapat khatamkan sekali maka itu dianggap sebagai satu bonus!

~ Beristighfar.
Minta ampun pada Allah, jangan tak minta! Nabi Muhammad satu hari 70-100x beristighfar pada Allah..Kita?

~ Bersedekah.
Ambil kesempatan banyakkan sedekah..

~ Melakukan solat sunnah.
Antaranya solat sunnah malam. Menurut ulama, selepas solat ba’diyyah Maghrib sudah dikira menghidupkan malam atau Qiyamullail. Maknanya jika kita jenis ngantuk awal atau perlu kerja malam hingga pagi..kita dah boleh mulakan amal ibadah spt baca Quran selepas Maghrib.

Begitu juga dengan solat malam..jika dah witir, tidur..bangun semula boleh tahajjud. Kalau tak tidur sampai pagi? Solat apa? Kalau belum witir, niat witir. Kalau sudah witir tapi tak tidur? Niatlah solat malam..Sebenarnya semua tu dikira solat malam. Cuma nama sahaja berbeza2 bergantung kepada keadaan kita.

Nama tahajjud diambil sempena sebutan ayat dalam Quran bagi orang yang bangun malam utk solat.

– Ibadah bukan ritual. Amalan bukan hanya dengan solat je, banyak perkara boleh kita lakukan untuk dapatkan ganjaran Allah, antaranya:

~ Melakukan kerja pejabat dengan tekun.
Hakikatnya, sepatutnya begitulah..lebih2 lagi bagi kita yang bekerja dengan majikan yang bukan Islam, jangan biarkan puasa melemahkan kita..atas sebab itu, sahur lah, janga tak sahur.

~ Mengulangkaji pelajaran sekolah
Bagi pelajar pun sama..belajar jangan tak belajar..Nabi Muhammad dan sahabat boleh perang masa Ramadan..kita takkan baca buku pun lembik?

~ Tolong menolong antara suami isteri.
Ini pun dapat pahala…yang penting ialah niat kita untuk kebaikan dan kesejahteraan rumahtangga dan mengharapkan keredaan Allah..Ni termasuklah tolong isteri buat kueh tat malam2..dapat pahala jugak tu..

~ Melakukan ihsan antara ibu bapa
Ini jangan dilupakan..bagi yang dah kahwin tu, singgahlah seminggu sekali paling kurang..iftar sama2 dgn mak bapak. Bila mak bapak kita gembira..tu dah dikira ihsan. Dapat pahala tau!

~ Berkongsi juadah dengan jiran
Bila masak tu share lah dengan jiran..mana tahu kita hantar nasi goreng dapat satay 20 cucuk!

~ Melakukan kerja kemasyarakatan.
Tolong orang susah, buang paku di tepi jalan, angkat sampah dalam lift..semua tu pahala tau!

8. Jangan lupa bersolat!
Ramai orang, puasa sebulan. No problem. Tapi solat 5 waktu terlepas..Macam mana tu?

Kita sibuk ajar anak puasa, bagus..bukan tak bagus..Bila anak kecil puasa sebulan kita bangga. Tapi ada tak mereka lakukan solat 5? Pada saya, solat 5 waktu lebih patut diutamakan dari segalanya. Kenapa solat penting?

– Solat adalah wajib
– Solat ibadah pertama sekali yang dihisab, maknanya jika solat tak pass, ibadah yang lain tak akan dikira langsung..dengan erti kata lain..
– tanpa Solat, ibadah yang lain akan menjadi sia-sia, termasuklah ibadah puasa kita!
– Solat perlu dilakukan dalam apa jua keadaan. Maknanya sakit demam, pening, kaki patah sebab accident etc. Kita tetap kena solat dan tak boleh qadha..kalau puasa, jika kita sakit kita dikecualikan Allah dari berpuasa, tapi solat tidak. Malahan dalam perang pun wajib solat dengan cara yang tertentu.

Akhir kata, semoga puasa kita nanti diterima Allah hendaknya dan Ramadan kali ini lebih baik dari Ramadan tahun lalu. Amin!

About abahyasir

A religious worker, blogger, Ex-Kadi, counsellor, columnist, book writer and finally a true Kopite!

5 responses »

  1. Nas Aura Mustika says:

    Gelihati bila saya baca entry ustaz kali ni. hahahaSelamat Menyambut Ramadan kepada Ustaz Yusri sekeluarga.

  2. Abah Yasir says:

    Terima kasih. Semoga Ramadan taun ini lebih baik dari tahun lepas.

  3. dew embun says:

    Ustaz, kalau Ustaz boleh deliver ceramah macam ni, mesti penuh ruang jemaah dengan youths and the not-so-young kita! Hahaha!

  4. Abah Yasir says:

    Boleh macam tu..tapi kena dalam dewan khas,so boleh interactive. Di Mendaki saya buat begini. Di dewan solat tak bolehlah..

  5. lkc_lai says:

    Bagus ustaz, lain kali apa-apa hal. Bolehlah saya rujuk kepada ustaz.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s